Airconditioning, General, Nieuws, Productnieuws, Warmtepompen

05-07-2017

Panasonic wil airconditioningomzet verdubbelen

Panasonic wil airconditioningomzet verdubbelen
Ildert Burghout (links) en Kees Staal.
Panasonic Heating & Cooling Solutions realiseerde de afgelopen jaren wereldwijd een flinke groei in de markt voor professionele airconditioningsystemen. Het bedrijf heeft de ambitie om die groei door te zetten. Dat vraagt, zo stelt Panasonic zelf, om wereldwijde finetuning van het distributienetwerk, en een forse investering in personeel.

Die investering in personeel is niet alleen kwantitatief (wereldwijd wil het bedrijf 50 procent meer personeel aantrekken), maar ook kwalitatief. Ook bij de Nederlandse organisatie van het bedrijf komt dit tot uiting. Op 1 mei is Martijn Koster er gestart op de afdeling sales. Hij is zeer ervaren in de branche en volgt op termijn sales manager Kees Staal op. Daarnaast wordt binnen afzienbare tijd een key accountmanager aangesteld om de ambities verder inhoud te geven.

‘Kwaliteit van producten’

“De kwaliteit van de producten vormt de basis van alle ambitie”, zo verklaart Kees Staal. “De commerciële aircoproducten hebben een hoge potentie, en die wordt gerealiseerd. We zijn niet voor niets marktleider als we kijken naar COP’s, dus de hoogste efficiëntie. Daarnaast zijn de 2-pijps airco’s met VRF-buitendelen bijzonder populair.” Productmanager Ildert Burghout vult aan: “Ook de nieuwe cloud-oplossingen van Panasonic hebben grote belangstelling vanuit de markt. De mogelijkheid om vanaf afstand verschillende locaties te beheren, biedt veel voordelen. Met name voor retailketens met meerdere vestigingen kan dit een grote kostenbesparing opleveren. Daarnaast zorgt monitoring op afstand ervoor dat preventief onderhoud mogelijk is.”

Distributiebeleid

Om de groei in goede banen te leiden en ervoor te zorgen dat er duidelijkheid is voor de markt, heeft Panasonic ervoor gekozen het distributiebeleid in Nederland strakker te stroomlijnen. Zowel voor de lucht/lucht- als lucht/water-systemen wordt gekozen voor een select gezelschap gespecialiseerde distributeurs. Staal: “De keuze van distributeurs is echt strategisch. Er is gekozen voor partijen die een duidelijke technische toegevoegde waarde bieden. Distributeurs kunnen zo de kwaliteit leveren die wij graag zien en die we voor onze klanten wensen. De bedrijven zijn gecertificeerd en hun medewerkers volgen intensieve trainingen om op de juiste wijze ondersteuning te kunnen bieden voor onze producten. Ze zijn vanaf nu herkenbaar aan een speciaal logo dat we hiervoor in het leven hebben geroepen. Deze werkwijze geeft niet alleen helderheid voor de klant, maar zeker ook voor de distributeur. Die weet zich verzekerd van onze ondersteuning. We hebben met alle distributeurs een nauwe samenwerking, en er is een duidelijk commitment over en weer.”

Panasonic logo

Vier gecertificeerde distributeurs

Burghout vult aan: “Een belangrijk voordeel voor onze klanten is dat de distributeurs voorraad houden. Zowel van airco’s als van lucht/water-warmtepompen en de belangrijkste onderdelen. Daardoor kan er waar nodig snel worden geleverd. En door de intensieve training en ondersteuning bieden de distributeurs ook technische ondersteuning. Zij kennen de klanten en de markt vaak beter dan wij, en daarmee ook de toepassingen.” In eerste instantie blijft de installateur verantwoordelijk voor het verlenen van service, maar waar nodig zullen de medewerkers van de distributeurs hen ondersteunen. In totaal zullen vier gecertificeerde distributeurs in Nederland nauw samenwerken met Panasonic. Drie namen zijn al bekend, met de vierde worden gesprekken gevoerd. In ieder geval behoren Aircologic, Dutch Heatpump Solutions en Multi Import tot het selecte gezelschap.

Samenwerking met Schneider

De groeiambitie en -potentie van het bijna honderdjarige Panasonic is mede inhoud gegeven door het bundelen van de krachten met Schneider Electric. De eerste resultaten daarvan zijn de integratie van de VRF- en PACi-units in het gebouwbeheersysteem, met als belangrijkste tastbare component een eenvoudige besturingsinterface. Daarmee kunnen de binnenunits via een ZigBee-verbinding worden aangestuurd. De interface is gebruiksvriendelijk en volledig aan te passen aan specifieke behoeften. Daarnaast zijn zowel de installatiekosten als de gebruikskosten drastisch lager. De techniek en de mogelijkheden maken de Panasonic-systemen klaar voor ‘smart gebruik’.

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en advertenties af te stemmen op je interesses. Meer informatie over het gebruik van cookies.