Niet vergeten

Niet vergeten

2022 is een jaar dat we op alle vlakken snel moeten vergeten, stelt José Komin, mede-eigenaar van IJskoud. Ze roept op om een initiatief dat geldt inzamelt voor Het Vergeten Kind te steunen en zo dit lelijke jaar met een mooi gebaar af te sluiten.

“Ik weet niet hoe het met u zit, maar ik kijk terug op een chaotisch, moeilijk jaar. Lijkt na een periode van steeds nieuwe virussen en daarbij behorende lockdowns en beperkingen eindelijk het normale leven weer een beetje op te bloeien, ontketent een machtspotentaat in Moskou een totaal absurde oorlog. Miljoenen onschuldige mensen in Oekraïne lijden daar verschrikkelijk onder, terwijl de sociale en economische gevolgen zich ook over de rest van de wereld verspreiden. Gas en energie zijn niet meer te betalen, aanvoerketens raken verder ontregeld en onzekerheid zet een flinke rem op de bestedingen van burgers en bedrijven. Tel daar een steeds nijpender personeelstekort in de hele Nederlandse economie bij op en u begrijpt dat ik dagelijks klanten en medewerkers spreek die niet meer weten hoe het verder moet.

Ik hoop dan ook dat we 2022 op alle vlakken snel gaan vergeten. En dat we in 2023 de tegenwind het hoofd kunnen bieden door rustig te blijven, na te denken en samen te werken. Dan ontstaan namelijk de beste oplossingen. Al betekent dat niet dat onze problemen allemaal ineens weg zijn. Met wederzijds begrip kunnen we niet een oorlog wegtoveren of gaten in ons rooster laten verdwijnen; op sommige dingen hebben we nu eenmaal geen invloed. Maar op andere, ogenschijnlijk kleinere dingen, wel. En dat is hoe we mensen, vrienden, familieleden, collega’s om ons heen, zich kunnen laten voelen.

Juist in moeilijke tijden is aandacht, liefde en zorg voor elkaar belangrijk. Een schouderklopje, een knuffeltje, een luisterend oor. Zorgen dat iemand gezien en gehoord wordt, is wat mij betreft de basis van menselijkheid en het begin van de weg omhoog uit iedere dip.

Mede daarom sponsoren wij als IJskoud ondernemer Nienke van de Hoef en haar collega’s Judith van Diemen en Willemijn Dijk tijdens hun Noordkaap Challenge. Afgelopen maandag zijn ze op weg gegaan: in dertien dagen rijden zij zevenduizend kilometer door vier Scandinavische landen naar de Noordkaap, het ijskoude noordelijkste puntje van het Europese continent. Dit doen zij om geld in te zamelen voor Het Vergeten Kind. Deze stichting zet zich in voor kinderen die niet gezien en gehoord worden in hun leven. Die getraumatiseerd of uit huis geplaatst zijn. Kinderen in Nederland, voor wie het leven één grote strijd is tegen angst, onzekerheid en verdriet.

Ik hoop dan ook dat ik u kan overtuigen Nienke en haar team ook te sponsoren. En zo dit lelijke jaar met een mooi gebaar af te sluiten, door empathie te laten winnen van cynisme. Ieder bedrag is welkom en komt volledig ten goede aan vergeten kinderen in Nederland.

Namens Nienke, mijzelf en al die vergeten kinderen: heel erg bedankt voor uw steun. Ik weet zeker dat u zich na uw donatie, hoe klein ook, een beter mens voelt.

Ik wens u fijne en warme feestdagen en een heel voorspoedig, vredig en liefdevol 2023!”

Warme groet,
José Komin, mede-eigenaar van IJskoud

Lees meer over

Thermofysische eigenschappen van commerciële PCM's voor airconditioning

Thermofysische eigenschappen van commerciële PCM's voor...

Een Italiaans onderzoeksteam heeft vijf commerciële faseveranderingsmaterialen (PCM's) voor toepassing in airconditioning bestudeerd. In...

voor online en print campagnes

Brancheplan Verpakkingen levert resultaten op

Twee jaar geleden gingen Techniek Nederland en de Federatie Elektrotechniek (FEDET) met een aantal deelnemers vanuit de keten van start met het...

foto: BAM

Schiphol verduurzaamt pier met warmtepomp

Schiphol en BAM zijn gestart met de grootschalige vervanging van de klimaatsystemen op pier E. In plaats van verwarming met gasketels, komt er een...

Horos is nieuwe distributeur hydronics- en rooftopproducten Panasonic

Horos is nieuwe distributeur hydronics- en rooftopproducten Panasonic

Panasonic heeft Horos Klimaattechniek aangesteld als nieuwe distributeur van de hydronics- en rooftopproductreeksen voor de utiliteit en industrie in...

Digitale werknemersassistentie in de 'smart factory' van Wilo in Dortmund
(Afbeelding: Wilo SE).

Pompenfabrikant Wilo wint 'slimme productie'-award voor...

Wilo Group heeft de Microsoft Intelligent Manufacturing Award 2024 (MIMA) ontvangen. De fabrikant van pompen en pompsystemen kreeg de award vanwege...

Productie van buizen bij Henco.

Henco start productie van voorgeïsoleerde HVAC-buizen

De Belgische fabrikant Henco, die onder andere buizen en fittingen voor HVAC-installaties levert, start met de productie van voorgeïsoleerde buizen....

Carrier zet nieuwe serie HFO-machines voor datacenterkoeling in de markt

Carrier zet nieuwe serie HFO-machines voor datacenterkoeling in de...

Carrier heeft met de AquaForce 30XF een nieuwe serie koelmachines voor datacenters geïntroduceerd. De luchtgekoelde HFO-schroefkoelmachines zijn...

PvE Gezond Binnenklimaat Langdurige Zorg moet leefomgeving cliënten verbeteren

PvE Gezond Binnenklimaat Langdurige Zorg moet leefomgeving cliënten...

Een Programma van Eisen (PvE) Gezond Binnenklimaat was er al voor scholen, kantoren en woningen. Nu is er ook een voor de langdurige zorg. De...