Niet vergeten

Niet vergeten

2022 is een jaar dat we op alle vlakken snel moeten vergeten, stelt José Komin, mede-eigenaar van IJskoud. Ze roept op om een initiatief dat geldt inzamelt voor Het Vergeten Kind te steunen en zo dit lelijke jaar met een mooi gebaar af te sluiten.

“Ik weet niet hoe het met u zit, maar ik kijk terug op een chaotisch, moeilijk jaar. Lijkt na een periode van steeds nieuwe virussen en daarbij behorende lockdowns en beperkingen eindelijk het normale leven weer een beetje op te bloeien, ontketent een machtspotentaat in Moskou een totaal absurde oorlog. Miljoenen onschuldige mensen in Oekraïne lijden daar verschrikkelijk onder, terwijl de sociale en economische gevolgen zich ook over de rest van de wereld verspreiden. Gas en energie zijn niet meer te betalen, aanvoerketens raken verder ontregeld en onzekerheid zet een flinke rem op de bestedingen van burgers en bedrijven. Tel daar een steeds nijpender personeelstekort in de hele Nederlandse economie bij op en u begrijpt dat ik dagelijks klanten en medewerkers spreek die niet meer weten hoe het verder moet.

Ik hoop dan ook dat we 2022 op alle vlakken snel gaan vergeten. En dat we in 2023 de tegenwind het hoofd kunnen bieden door rustig te blijven, na te denken en samen te werken. Dan ontstaan namelijk de beste oplossingen. Al betekent dat niet dat onze problemen allemaal ineens weg zijn. Met wederzijds begrip kunnen we niet een oorlog wegtoveren of gaten in ons rooster laten verdwijnen; op sommige dingen hebben we nu eenmaal geen invloed. Maar op andere, ogenschijnlijk kleinere dingen, wel. En dat is hoe we mensen, vrienden, familieleden, collega’s om ons heen, zich kunnen laten voelen.

Juist in moeilijke tijden is aandacht, liefde en zorg voor elkaar belangrijk. Een schouderklopje, een knuffeltje, een luisterend oor. Zorgen dat iemand gezien en gehoord wordt, is wat mij betreft de basis van menselijkheid en het begin van de weg omhoog uit iedere dip.

Mede daarom sponsoren wij als IJskoud ondernemer Nienke van de Hoef en haar collega’s Judith van Diemen en Willemijn Dijk tijdens hun Noordkaap Challenge. Afgelopen maandag zijn ze op weg gegaan: in dertien dagen rijden zij zevenduizend kilometer door vier Scandinavische landen naar de Noordkaap, het ijskoude noordelijkste puntje van het Europese continent. Dit doen zij om geld in te zamelen voor Het Vergeten Kind. Deze stichting zet zich in voor kinderen die niet gezien en gehoord worden in hun leven. Die getraumatiseerd of uit huis geplaatst zijn. Kinderen in Nederland, voor wie het leven één grote strijd is tegen angst, onzekerheid en verdriet.

Ik hoop dan ook dat ik u kan overtuigen Nienke en haar team ook te sponsoren. En zo dit lelijke jaar met een mooi gebaar af te sluiten, door empathie te laten winnen van cynisme. Ieder bedrag is welkom en komt volledig ten goede aan vergeten kinderen in Nederland.

Namens Nienke, mijzelf en al die vergeten kinderen: heel erg bedankt voor uw steun. Ik weet zeker dat u zich na uw donatie, hoe klein ook, een beter mens voelt.

Ik wens u fijne en warme feestdagen en een heel voorspoedig, vredig en liefdevol 2023!”

Warme groet,
José Komin, mede-eigenaar van IJskoud

Lees meer over

Concept met warmtepompen en hoogbouw: oplossing voor woningnood en energietransitie

Concept met warmtepompen en hoogbouw: oplossing voor woningnood en...

De woningcrisis oplossen en daarbij flink energie besparen, vormt een grote uitdaging. De oplossing die Daikin hiervoor heeft ontwikkeld, is een...

Nieuw label geeft duidelijkheid over kwaliteit binnenklimaat gebouw  

Nieuw label geeft duidelijkheid over kwaliteit binnenklimaat gebouw

Om duidelijk te maken hoe het gesteld is met het binnenklimaat van een gebouw hebben Binnenklimaat Nederland (BN) en TVVL een label geïntroduceerd....

Tips voor verwarmen met airco: zorg voor voldoende vermogen

Tips voor verwarmen met airco: zorg voor voldoende vermogen

Koeltechnische installatiebedrijven verzuimen vaak om de warmtepomp-functie van een airco uit te leggen. Door met een goed gedimensioneerde split- of...

KNVB en Alklima starten nieuwe campagne voor verduurzamen voetbalclubs

KNVB en Alklima starten nieuwe campagne voor verduurzamen voetbalclubs

Onlangs is de tweede editie van De Groene Clubweken gestart. Dit initiatief van de KNVB en Alklima / Mitsubishi Electric moet voetbalverenigingen...

Circulair initiatief zamelt HVAC-producten in voor hergebruik

Circulair initiatief zamelt HVAC-producten in voor hergebruik

Mede door de energietransitie en de opkomst van warmtepompen, worden steeds meer HVAC-componenten vervangen. Dat betekent ook dat oude producten,...

Verticale variant van de Esensa PX Flex.

'Flexibele' wtw-unit kent zowel horizontale als verticale variant

Swegon heeft de Esensa PX Flex geïntroduceerd, een nieuwe serie wtw-units die zowel in een horizontale (platte) als verticale (staande) variant...

Lennox introduceert nieuwe serie rooftopunits op R32

Lennox introduceert nieuwe serie rooftopunits op R32

Tijdens vakbeurs Mostra Convegno (12 tot 15 maart in Milaan) heeft Lennox zijn nieuwe generatie luchtgekoelde rooftopunits gepresenteerd. Volgens de...

Wim Stouthart in de entree van het bedrijf dat hij 25 jaar geleden begon. De pinguïn naast hem is ook te vinden in het logo van het bedrijf. Net als klimaatinstallaties - de specialiteit van het bedrijf - is het dier goed in warmte opnemen en afgeven.

Interview: Wim Stouthart van Stonecold, ondernemer in klimaattechniek

25 jaar geleden begon Wim Stouthart (66) in Woerden een bedrijf in de klimaattechniek. Het bedrijf Stonecold Klimaattechniek is inmiddels door zijn...