Geef compressoren een nieuw leven

Geef compressoren een nieuw leven

Het belang van onderhoud voor de goede werking van een compressor hoeft niet meer aangetoond te worden. De laatste jaren is daar een extra aspect bij gekomen: duurzaamheid. Dat is immers niet beperkt tot een energiezuinige koelinstallatie. Men moet ook zuinig omspringen met de gebruikte materialen.

Door compressoren te repareren en volledig te onderhouden geeft BITZER invulling aan de circulaire economie. Daarnaast biedt de fabrikant met Green Point services voor de koel-, klimaat- en warmtepompinstallaties in de markt.

Uitdagingen

Het toenemende belang van energiezuinige installaties, het hergebruik van warmte, de omslag van correctieve interventies naar vakkundig ingeregelde installaties en voorspellend onderhoud. Het zijn allemaal thema’s die in de nabije toekomst voor uitdagingen zorgen. Die uitdagingen worden nog eens vergroot door het tekort aan technische specialisten en betaalbare energie. Maar waar uitdagingen zijn, komen ook weer oplossingen.

Nieuw leven na onderhoud

BITZER geeft oude compressoren een nieuw leven. Daarmee wordt vervanging voorkomen, net als het aanboren van grondstoffen voor nieuwe compressoren. Verder komt een grondige servicebeurt of onderhoudsbeurt de efficiëntie ten goede. Compressoren worden 15 procent efficiënter. Hiermee heeft Green Point in 2021 wereldwijd 56.000 ton CO₂ bespaard, waarvan 50 procent in Europa.

Ruilsysteem houdt installaties operationeel

Klanten kunnen voor verschillende doeleinden aankloppen, zoals voor de revisie of reparatie van compressoren. Dat kost enkele dagen, terwijl in veel gevallen een koelinstallatie wel moet doordraaien. Om dat probleem te ondervangen heeft de fabrikant een ruilsysteem ingevoerd.

De klant levert de oude compressor in en ruilt die om voor een volledig gereviseerd exemplaar. Dit gebeurt onder bepaalde voorwaarden: zo moet het huis onbeschadigd zijn en mag er geen water in de compressor aanwezig zijn.

Controle op lekdichtheid

Er zijn diverse professionele werktuigen om compressoren nieuw leven in te blazen. Denk hierbij aan een industriële wasmachine, een hydraulische pers voor montage en demontage van lagerbussen en elektromotoren, een straal- en spuitcabine, en een testopstelling om te bepalen of een compressor lekdicht is. Dit wordt getest met 60 bar bij compressoren voor CO2, en met 20 bar bij compressoren voor andere koudemiddelen. Er gaat geen compressor de deur uit voordat hij een volledige test op de testbank heeft doorstaan.

De compressor wordt vervolgens in een herbruikbare verpakking naar de klant gestuurd. Die kan de klant vervolgens weer gebruiken om zijn defecte compressor te retourneren.

Trainingen voor klanten

BITZER biedt diverse trainingen aan voor klanten, zoals het zoeken van storingen en het uitvoeren van onderhoud, reparaties en complete revisies. Ook is er assistentie op locatie mogelijk, waarbij een monteur dit voor je uit handen neemt. Producten worden dan zo efficiënt mogelijk geplaatst en in bedrijf gesteld. monteurs kunnen op locatie tevens installaties analyseren en storingen verhelpen, of een inspectie uitvoeren die is gericht op het verlagen van het energiegebruik. Momenteel kunnen klanten zich al inschrijven voor de training 'Introductie koudetechniek' en binnenkort komt de volgende training beschikbaar: 'Preventief onderhoud aan compressoren'.

Daarnaast wordt samengewerkt samen met opleidingscentrum GO°. GO° is hét opleidingscentrum voor de koude- en klimaattechnische branche.

Onderhoudsinstructies

De koudeluchtspecialist kan eveneens een onderhoudsbeurt van compressoren verzorgen. Dat is nodig wanneer ze een bepaald aantal draaiuren hebben bereikt. Hiermee kunnen ongeplande en onverwachte uitval en hoge kosten worden voorkomen en een langere levensduur en efficiënte werking worden gegarandeerd.

Klanten worden er altijd op gewezen om de meegeleverde onderhoudsinstructies goed op te volgen. Het tijdig vervangen van de olie (na de eerste 100 uur na inbedrijfstelling) is bijvoorbeeld erg belangrijk. Daarnaast wijzen ze erop regelmatig een olieanalyse uit te voeren en de kleppenplaten en eventueel de as-afdichting te controleren. Als klanten dat nauwgezet doen, kunnen ze veel ellende voorkomen.

Compressordata: altijd en overal

Met digitale diensten krijgen klanten belangrijke informatie over hun producten. De diensten omvatten onder andere gegevensanalyses en rapporten over de werking van hun compressoren. Met de inzichten die zij hiermee opdoen, kunnen ze de belangrijkste aspecten van de koelinstallatie optimaliseren.

Minimale stilstand en langere levensduur

Specialisten komen graag langs om alle relevante bedrijfsgegevens van een compressor te meten, gedetailleerde rapporten te genereren en aanbevelingen voor probleemoplossing en advies over de keuze van het ideale koudemiddel te geven. Zo blijven installaties een veilige investering en toekomstbestendig.

Aan de veilige kant

BITZER helpt klanten bij de juiste installatie van hun producten en biedt ondersteuning gedurende de gehele levenscyclus. Zo bieden ze kosteneffectieve garanties die eenvoudig online te activeren zijn voor bijna het hele assortiment. Bij het toepassen van intelligente producten kunt u de garantietijd eenvoudig verlengen.

Dit artikel is gesponsord door BITZER

KNVvK organiseert ALV en themabijeenkomst hogetemperatuur-warmtepompen

KNVvK organiseert ALV en themabijeenkomst hogetemperatuur-warmtepompen

De KNVvK organiseert op donderdag 13 juni 2024 zijn algemene ledenvergadering, van 13.00-15.30 uur. Aansluitend organiseert de KNVvK-themacommissie...

Ideal AKE presenteert nieuwe generatie koelwerkbanken

Ideal AKE presenteert nieuwe generatie koelwerkbanken

Op de Internorga, een internationale vakbeurs rond hospitality en restaurants, heeft Ideal AKE een nieuwe koelwerkbank gepresenteerd. Bij het ontwerp...

Copeland opent nieuw innovatielab in het Italiaanse Belluno

Copeland opent nieuw innovatielab in het Italiaanse Belluno

De Amerikaanse compressor- en regeltechniekfabrikant Copeland heeft een innovatielab geopend in het Italiaanse Belluno. Het ruim 900 vierkante meter...

Een sneeuwkanon van TechnoAlpine.

Toen en nu: sneeuwmachines als voorwaarde voor succesvol skigebied

In de RCC K&L van maart 1999 stond een artikel waarin de techniek achter sneeuwmachines werd beschreven. De basis van deze techniek is niet...

Themabijeenkomst 'Digitalisering in en rondom koelinstallaties' op 14 maart

Themabijeenkomst 'Digitalisering in en rondom koelinstallaties' op 14...

NVKL en de KNVvK organiseren op 14 maart de themabijeenkomst 'Digitalisering in en rondom koelinstallaties'. In deze bijeenkomst krijgt u antwoord op...

Onbekend maakt ook in ons vak onbemind

Onbekend maakt ook in ons vak onbemind

In veel gevallen kan een storing in een koelinstallatie niet zomaar binnen een dag worden opgelost. Als general manager van een bedrijf of instelling...

Het nieuwe MT-team van Nijssen.

Installatiebedrijf Nijssen zet met nieuw managementteam in op groei

Nijssen uit Leiden heeft sinds 1 februari een nieuw managementteam. Hiermee wil het koude- en klimaattechnisch installatiebedrijf zijn marktpositie...

Gedeelte van het demonstratiemodel van de CO₂-vriesunit, gebouwd door de Italiaanse firma Enex.

Prototype CO₂-vriesunit voor verduurzaming voedselketen

Met de Farm to Fork-strategie wil de EU de voedselketen verduurzamen. Het project ENOUGH is bedoeld om hieraan bij te dragen, onder meer op het...