
China: groeiende kansen natuurlijke koudemiddelen in lichte commerciële sector
Er is een duidelijke marktbevorderende impuls van de koelingmarkt in China te zien. De grote consumentenmerken verhogen de beschikbaarheid van opleidingen en plaatsten al meer dan 750.000 stuks van lichte commerciële koelingapparatuur in China.
De lichte commerciële koelingmarkt in China is één van de grootste markten van China voor natuurlijke koudemiddelen. Er zijn honderdduizenden koolwaterstoffen- en CO2-installaties in het hele land geplaatst. De drijvende kracht achter deze massale adoptie is de wereldwijde betrokkenheid van grote multinationale consumentenmerken geweest; maar de voordelen zijn verdergaand dan alleen milieuvriendelijk. Naast de deugden van koolwaterstoffen en R744’s (CO2) voor het milieu, zijn efficiëntie-winsten van 45 procent gerapporteerd in vergelijking met traditionele HFK-modellen, wat betekent dat zowel het energiegebruik als de uitstoot van broeikasgassen worden geminimaliseerd.
Lichte commerciële markt
Wereldwijde consumentenmerken zoals The Coca-Cola Company, Red Bull, Unilever, Nestle en PepsiCo zijn allemaal bezig met het plaatsen van ‘point of sale’-apparatuur gebaseerd op natuurlijke koudemiddelen. Deze trend in China maakt deel uit van een wereldwijde strategie die een massale overstap laat zien van gefluoreerde naar natuurlijke koudemiddelen in apparatuur, zoals: consumptie-ijsdiepvriezers, drankjeskasten, stand-alone kasten en automaten. De aanscherping van het mondiale beleid ten aanzien van de uitstoot en energie-efficiëntie laat bedrijven hun verkooppuntapparatuur verbeteren. Dat wordt door velen gezien als ‘laaghangend fruit’ met betrekking tot acties om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen.
Natuurlijke koudemiddelen
In de hele wereld zijn er al 3,7 miljoen op natuurlijke koudemiddel gebaseerde eenheden geïnstalleerd. Deze cijfers zijn grotendeels een weerspiegeling van de ‘Refrigerants, Naturally!’-groep, die zichzelf ten doel gesteld heeft gesteld zoveel mogelijk installaties in hun verkooppuntapparatuur te vervangen door apparatuur op basis van natuurlijke koudemiddelen. De groep bestaat uit: Red Bull, The Coca Cola Company, Unilever en PepsiCo. Deze vorm van vrijwillige actie laat zien hoe snel markten in samenstelling kunnen veranderen en dient als een duidelijk voorbeeld van ‘best practice’ voor andere markten om te evenaren.
Bron: Shecco-rapport