
Drop-in-koudemiddel als R134a-vervanger in auto-aircosystemen
Airco’s in nieuwe auto’s mogen in de EU alleen worden gevuld met een koudemiddel met een GWP lager dan 150. De meeste oudere auto’s hebben nog steeds R134a aan boord; daar is nu een drop-in voor geïntroduceerd.
Tekst: Bas Roestenberg
Tot ruim tien jaar geleden was R134a het standaardkoudemiddel voor airconditioningsystemen in auto’s. Met een GWP-waarde van 1.430 voldoet dit middel echter niet aan de Europese MAC-regelgeving. Die schrijft voor dat de airco van automodellen die na 1 januari 2011 zijn ontwikkeld, alleen met een koudemiddel met een laag GWP (< 150) mag worden gevuld. Nieuwe auto’s die voor 2011 zijn ontwikkeld, mochten tot 1 januari 2017 met een R134a-airco worden verkocht. Sinds die datum moeten airco’s in alle nieuwe auto’s in de EU zijn gevuld met laag-GWP-koudemiddel.
Niet-ontvlambare blend
Een groot deel van het Europese wagenpark dateert van vóór de genoemde data en heeft nog steeds een R134a-airco aan boord. Voor klimaatbewuste bezitters van een oudere auto is er geen alternatief, afgezien van de – dure – vervanging van de hele airco-installatie. Onlangs heeft koudemiddelfabrikant Koura (onderdeel van Mexichem) echter een drop-in aangekondigd die als vervanger van R134a in bestaande auto-airco’s kan worden gebruikt. R456A, dat onder de naam Klea 456A op de markt moet komen, is een niet-ontvlambare blend van R32, R134A en R1234ze(E) en heeft een GWP-waarde van 626. Uit tests zou blijken dat het middel volledig compatible is met R134a-MAC’s (auto-airco’s) en daarbij ongeveer gelijkwaardig presteert.
De MAC-regel heeft autofabrikanten ruim tien jaar geleden opgezadeld met een ontwerpprobleem. Airco-installaties voor auto’s moeten aan een aantal voorwaarden voldoen; zo moet het (compressor)ontwerp compact zijn. Hierdoor werd de HFO R1234yf door de meeste fabrikanten als het enige serieuze alternatief gezien. Mercedes-fabrikant Daimler en Volkswagen kozen echter een eigen weg: deze fabrikanten beschouwden R1234yf louter als tijdelijk overgangsmiddel en zetten ondertussen in op CO₂ als koudemiddel, met name omdat R1234yf brandgevaarlijk zou zijn. Sinds 2016 wordt een aantal Duitse automodellen met een CO₂-airco verkocht.
Eerdere pogingen
Wanneer het nieuwe koudemiddel precies op de markt komt, is niet bekend. Koura werkt nog aan het verkrijgen van EU-certificering, en er lopen gesprekken met distributeurs die de verkoop van het middel op zich moeten nemen. R456A is overigens niet het eerste drop-in-alternatief dat Mexichem heeft ontwikkeld. Voordat het de merknaam Koura lanceerde, werkte de fabrikant aan gassen onder de werknamen AC5X (R445A) en AC6 (R445A). Die leken veelbelovend als R134a-alternatief, maar zijn nooit op de markt gekomen.
Bron: Cooling Post
Lees in dit artikel meer over de controverse die in 2017 rond R1234yf ontstond door de MAC-regelgeving