
Vooruitzichten nieuw koudemiddel voor VRV/VRF ‘veelbelovend’ (update)
Toshiba Carrier, een samenwerkingsverband tussen de twee bekende HVAC-fabrikanten, heeft in 2019 een test uitgevoerd waarbij een VRF-systeem werd gevuld met het ‘alternatieve’ koudemiddel R466A.
VRV/VRF-systemen draaien vrijwel standaard op het koudemiddel R410A, dat door de F-gassenregelgeving onder druk staat. Tot voor kort was er eigenlijk geen goed alternatief, met name omdat mogelijke vervangers, zoals R32 en R454B, in de categorie A2L-middelen vallen en licht ontvlambaar zijn. R32 wordt in daarom wel in kleine splitunits toegepast, maar niet in grote aircosystemen zoals VRV/VRF – hoewel dat met eventuele aanvullende maatregelen in principe wel is toegestaan.
Enkele maanden geleden heeft ASHRAE R466A officieel gecategoriseerd als ‘niet ontvlambaar’. Met die categorisering kan Honeywell het koudemiddel op de markt brengen, onder de handelsnaam Soltice N41. Wanneer dit precies zal gebeuren, is niet bekend: eerder werd gesproken over ‘voorjaar 2020’.
Niet-ontvlambaar alternatief
Afgelopen zomer maakte Honeywell echter bekend dat het een nieuw middel heeft ontwikkeld dat wellicht wel geschikt is voor grote airconditioningsystemen: R466A, dat onder de merknaam Soltice N41 op de markt zal worden gebracht. Het nieuwe koudemiddel, een mengsel van R32, R125 en trifluoridemethaan, heeft een met R32 vergelijkbare GWP-waarde (733), maar is niet ontvlambaar. Gezien dat laatste kenmerk zou dit middel een mogelijke R410A-vervanger in VRV/VRF-systemen kunnen zijn. Volgens fabrikant Honeywell is R466A qua efficiëntie en koel- en verwarmingscapaciteit ‘sterk vergelijkbaar’ met R410A en heeft het zelfs een iets lagere werkdruk dan dat middel.
‘Bijdrage aan HFK-terugfasering’
Vorige maand gaf Toshiba Carrier op het International Symposium on New Refrigerants and Environmental Technology in Japan aan dat het een eerste test heeft uitgevoerd waarbij het nieuwe middel in een VRF-systeem werd ingezet. Hoewel de exacte resultaten van die test niet zijn bekendgemaakt, noemt het onderzoeksteam ze ‘veelbelovend’. In een verklaring meldt het samenwerkingsverband van de twee Japanse fabrikanten dat het nu verder onderzoek doet, om te zien of Soltice N41 (R466A) ‘een bijdrage kan leveren aan de Japanse HFK-terugfasering’.
Fabrikant Honeywell reageert opgetogen op de eerste test bij Toshiba Carrier. “Soltice N41 kan een doorbraak betekenen. We bieden de industrie hiermee een ‘bijna drop-in’ oplossing die toepassingsveiligheid combineert met grote milieuvoordelen”, aldus Sanjeev Rastogi, algemeen directeur bij Honeywell Fluorine Products.
Het nieuwe koudemiddel is nu nog niet vrijgegeven op de markt; naar verwachting zal het midden dit jaar worden geïntroduceerd.
> Leestip: Haken en ogen aan de toepassing van R32 als alternatief voor R410A.
> Leestip: Normaanpassingen zetten deur open voor R32 in VRV/VRF-systemen.
> Leestip: De wereldmarkt voor VRV/VRF toont een gestage groei.
> Leestip: Redactionele column: ‘R32 zit in de lift’.