
Het nieuwe gezicht van knvvk & young cool
Op 1 oktober is Patricia Verbruggen bij knvvk & young cool als verenigingsmanager aangetreden. Ze komt binnen op een moment dat de vereniging midden in een transitie zit. Uitdagingen genoeg. In een interview maken we kennis met Verbruggen en vertelt ze onder meer over haar functie, de transitie en haar achtergrond.
Tekst: Uko Reinders
Was u al bekend met de koudesector?
“Zeker, want ik heb hiervoor 24 jaar gewerkt bij de GEA/Grasso Group. Ik ben daar in verschillende functies werkzaam geweest in een internationale corporate omgeving. Ik begon bij de voormalige holding Grasso’s Koninklijke Machinefabrieken in ’s-Hertogenbosch en werkte de laatste jaren als Legal Counsel op de Global Legal Department van het hoofdkantoor in Düsseldorf. Ik heb de nodige opleidingen gevolgd om binnen de organisatie te kunnen groeien en ik ben nog altijd dankbaar dat ik die kansen heb gekregen.”
En toen kwam knvvk & young cool op uw pad.
“Eerder dit jaar werd ik benaderd voor deze functie en ik was meteen enthousiast. Dat enthousiasme werd versterkt toen ik zoveel bekende namen in het bestuur en de commissies zag. Mijn brede kennis en ervaring in deze branche bleken perfect aan te sluiten op de gevraagde competenties. Ik ben een krachtige organisator, verbindend, communicatief vaardig en klantgericht. Allemaal eigenschappen die binnen deze positie volledig tot hun recht komen. Dus redenen genoeg om te solliciteren.”
Wat zijn uw eerste indrukken?
“Ik ben in een interessante en veelzijdige functie terechtgekomen. Het is een vereniging die wordt gekenmerkt door een rijke historie in de koudetechniek met leden die een enorme passie hebben voor hun vak en voor de branche. Ik heb een aantal inspirerende gesprekken gehad met leden en ik kijk er naar uit om binnenkort met nog meer leden in contact te komen. Er is veel ruimte om een goede invulling te geven aan de functie en zo kan ik eraan bijdragen dat de vereniging haar positie op de markt weer kan innemen.”
Wat houdt de functie ‘verenigingsmanager’ precies in?
“Als verenigingsmanager ben je een spin-in-het-web met rollen als intern adviseur, beheerder, expert, people manager, coördinator/controller en ondernemer. Al deze rollen vragen mijn aandacht en dat maakt de functie erg dynamisch. Het zwaartepunt van mijn functie zal liggen op organisatorische zaken, marketing en communicatie en op het persoonlijke contact met de leden.”

Patricia Verbruggen is met haar 24 jaar dienstverband bij de GEA/Grasso Group al goed bekend met de koudetechniek-branche.
Kunt u wat vertellen over de transitie waarin de vereniging zit?
“In 2017 is de vereniging gestart met een inventarisatie wat er aangepast zou moeten worden om relevant te blijven in de toekomst. Daaruit hebben we een nieuwe strategie gekozen. Dat brengt de vereniging automatisch op een andere koers en daarbij hoort een wijziging van de visuele identiteit, zoals een nieuw logo en een nieuwe website. We zijn nu met de vereniging de nieuwe strategie aan het implementeren. Een van de doelen van die strategie is het aanjagen van innovatie en ontwikkeling in de markt. Naast de basis van een kennisvereniging
nemen we als vereniging met het oog op de toekomst nog een andere verantwoordelijkheid door de jongere generatie bij de vereniging te
betrekken. De nieuwe naam knvvk & young cool impliceert hoe belangrijk de jongere generatie voor ons is.”
Heeft u al ideeën hoe u dat gaat aanpakken?
“Samen met de portefeuillehouders in het bestuur ga ik de programmering van de vereniging verder vormgeven. Hierbij gaan we ons onder meer richten op kennis delen, opleiding, netwerk, wetenschappelijke projecten en bruggen bouwen.”
Wat zou u verder willen veranderen?
“Als ik een wens zou mogen uitspreken voor de toekomst, zou ik willen dat de vereniging weer een sterke positie heeft ingenomen in de markt en dat we met onze nieuwe strategie het bestaansrecht in de markt hebben behouden. Maar ook dat in het kader van kennis delen de oudere en de jongere generatie met elkaar in dialoog zijn getreden ten behoeve van het behoud van een specifiek kennisniveau in de markt. We gaan ervoor zorgen dat de waardevolle kennis en ervaring van de oudere generatie wordt overgebracht op de jongere generatie, zodat we hun kennis kunnen verbreden en hun ambitie en potentie kunnen versterken.”
U vertelde over de transitie van de vereniging. Heeft dat ook gevolgen voor de doelstellingen?
“Een belangrijke doelstellingen is het stimuleren van innovatie en ontwikkeling. Dat doen we door kennis te delen en de wetenschap, het bedrijfsleven en overheden met elkaar in verbinding te brengen. Deze doelstelling blijft onze kerncompetentie.”
En hoe geven jullie daar invulling aan?
“We richten ons op drie pijlers. Dat is allereerst de programmering van de vereniging, zoals congressen, themadagen en discussieavonden. De tweede pijler is inhoud, waaronder de opleiding post HBO Koudetechniek en ons verenigingsblad RCC K&L. Als derde pijler hebben we de website als informatiebron. Daarnaast willen we meer zichtbaar zijn voor onze leden, middels verschillende communicatiekanalen, zoals LinkedIn, nieuwsbrieven en de website. De vereniging is bovenal een omgeving waar leden elkaar kunnen ontmoeten en waar ze hun netwerk kunnen opbouwen, onderhouden en uitbouwen. Omdat we door corona momenteel beperkt zijn in de fysieke programmering, kijken we uit naar de interactie via online kanalen.”
U kent de sector al langer. Hoe kijkt u daar tegenaan?
“Het is een sector die altijd in beweging is. Er worden veel initiatieven genomen, niet alleen door knvvk & young cool, maar ook de bedrijven en door partnerverenigingen zoals de NVKL, TVVL en STEK. Deze initiatieven maken een transitie mogelijk, waarmee we de sector opnieuw kunnen positioneren.”
Is het nog nodig voor u om de sector beter te leren kennen?
“Zeker, daarvoor wil ik bedrijven en andere stakeholders in onze branche gaan bezoeken om hen te leren kennen en om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Ik kijk er naar uit om iedereen te ontmoeten en met elkaar in gesprek te gaan.”
Hoe kijkt u aan tegen de toekomst van de sector?
“Zolang de wereld blijft veranderen, blijft de koudetechniek zich ontwikkelen. Onze sector heeft een enorme maatschappelijke relevantie als je kijkt naar duurzaamheid, klimaatverandering en de voedselvoorziening. Naast de voortdurende groei van de wereldbevolking en de groeiende voedselproductie, spelen ook het terugdringen van het gebruik van fossiele brandstoffen en synthetische koudemiddelen een belangrijke rol. De sector krijgt een boost nu de techniek op een andere manier wordt ingezet, kijk naar de warmtepompen en andere innovaties.”
En de toekomst van de vereniging?
“De vereniging verandert mee met deze ontwikkelingen. En gezien koudetechniek in de energietransitie steeds belangrijker wordt, kunnen we onze positie verstevigen. Knvvk & young cool blijft een belangrijk kenniscentrum binnen de koudetechniek. Met het young cool-kernteam hebben we een goede start gemaakt om een programma op te zetten waar de jongere generatie zich mee kan verbinden. Ik heb er veel vertrouwen in dat dit op termijn zijn vruchten gaat afwerpen.”