
Gratis white paper:
Overzicht koudemiddelen met lage(re) GWP
De HFK-afbouw en bijbehorende transitie naar alternatieve koudemiddelen is in volle gang. Voor marktpartijen is het cruciaal om te weten wat de belangrijkste vervangers van bekende hoog-GWP-koudemiddelen zijn.
Van leveranciers, installateurs, eindgebruikers en andere partijen in de koeltechnische sector wordt heel wat koudemiddelkennis gevergd. De F-gassenverordening vergt dat ze toekomstgericht denken en ervoor zorgen dat ze aan huidige en toekomstige wetgeving voldoen.
Alternatieven voor veelgebruikte middelen
Om daarbij te helpen, heeft RCC K&L de white paper ‘Koudemiddeltransitie: alle alternatieven op een rij’ samengesteld. Hierin zetten verschillende deskundigen de belangrijkste alternatieven voor veelgebruikte koudemiddelen op een rij. Het gaat hierbij met name om alternatieven voor deze vier middelen:
• R410A (GWP: 2.088)
• R134a (GWP: 1.430)
• R404A (GWP: 3.922)
• R507A (GWP: 3.985).
In de white paper wordt uiteraard ook aandacht besteed aan de natuurlijke alternatieven CO₂, propaan en ammoniak. Daarnaast wordt ingegaan op het gebruik van drop-ins en is er een – naar verschillende toepassingen uitgesplitste – lijst met de meest gebruikte koudemiddelen opgenomen, met daarbij de belangrijkste eigenschappen (GWP en classificatie).
De white paper ‘Koudemiddeltransitie: alle alternatieven op een rij’ kan gratis worden aangevraagd,
via deze webpagina.
Hallo, ik heb enkele weken geleden al ingeschreven voor deze white paper maar tot op heden niets ontvangen.
Dit schijnt gewoon te zijn. Wel alles moeten invullen en dan niets meer horen.
Heb wel meteen na het invullen een link ontvangen waarmee de White Paper kon worden opgehaald.
Maar wat een teleurstelling: een schaamteloze verheerlijking van de synthetische koudemiddelen, met de gebruikelijke negatieve gemeenplaatsen over de natuurlijke alternatieven. Jammer, een gemiste kans van RCC K&L om een afgewogen koudemiddeloverzicht te publiceren; daar heeft onze sector namelijk dringend behoefte aan, in plaats van deze eenzijdige reclame-uitingen. Dus maar wachten op een volgende, verbeterde, uitgave…