
Nieuw koudemiddel voor efficiëntere werking warmtepomp in elektrische auto’s
Een nieuw koudemiddel dat Daikin heeft ontwikkeld als alternatief voor de toepassing van R1234yf in elektrische auto’s is door ASHRAE voorzien van een R-naam en A2L-classificatie, zo meldt Cooling Post.
Het nieuwe koudemiddel – dat de naam R474A heeft gekregen – is een blend van R1234yf en het nieuwe, door Daikin gepatenteerde HFO1132(E). Het zou een GWP lager dan 1 hebben. Volgens Daikin is het middel efficiënter dan R1234yf, dat gangbaar is in de klimaatinstallatie van elektrische auto’s. Hierdoor kan het energiegebruik van die installatie worden beperkt, zodat de actieradius van de auto groter wordt.
Verwarming gevoed met accustroom
Door de efficiëntie van de klimaatinstallatie te vergroten, wordt een bekend probleem tegengegaan dat zich bij elektrische voertuigen voordoet in de winter. Voor interieurverwarming gebruikt een elektrische auto accucapaciteit – dit in tegenstelling tot een benzine- of dieselauto die daar restwarmte van de motor voor toepast. Onder winterse omstandigheden kan dit ertoe leiden dat de warmtepomp die voor verwarming zorgt, aanzienlijk (lees: tientallen procenten) minder vermogen biedt en bovendien een deel van de accu leegtrekt. Door een efficiënter koudemiddel zoals R474A toe te passen, zou dit effect moeten worden tegengegaan.
Bron: Cooling Post
Geef een antwoord