
Als ondernemer het hoofd koel houden?
Eindgebruikers die een koel- of airco-installatie aanschaffen, kijken vaak primair naar de korte termijn: ze willen snel een goedkope installatie waar ze voorlopig niet naar hoeven om te kijken. Dat vertaalt zich gemakkelijk in technische problemen, aldus José Komin, mede-eigenaar van IJskoud.
“Zo’n warme periode als we halverwege juli hebben gehad, levert heel wat ondernemers in de bv Nederland stress op. Met name omdat zich storingen voordoen in hun airco- en koelsystemen. En wanneer je als horecaondernemer, slager of ijscoman hartje zomer de boel niet meer gekoeld krijgt, heb je een groot probleem.
Vroeger hadden wij bij IJskoud zomerperiodes waarbij we honderd storingen op een dag binnen kregen. Van heinde en verre belden mensen over een acuut probleem met hun installatie. Het overgrote deel daarvan betrof installaties die niet door ons waren geplaatst en die amper of niet waren onderhouden. Als reactie daarop hebben we een onderhoudstak in ons bedrijf opgezet die het onderhoud van door ons geïnstalleerde systemen verzorgt.
Waar we vroeger ook storingen bij niet-klanten aanpakten, doen we nu alleen nog ‘eigen’ storingen. Maar u begrijpt: dat zijn er veel en veel minder dan die honderd per dag van vroeger. Een installatie die netjes zijn jaarlijkse onderhoud krijgt en waar preventief componenten vervangen worden als het beste eraf is, gaat niet alleen veel langer mee, hij heeft ook veel minder storingen.
Onze monteurs zijn maar wat blij met deze manier van werken. Het betekent dat ze niet meer aan systemen hoeven te werken die van ellende aan elkaar hangen (of juist van ellende uit elkaar vallen). Bovendien gaan ze nog zelden naar een zwetende ondernemer met paniek in zijn ogen die op hun vingers staat te kijken of het allemaal wel snel genoeg weer goed komt met zijn koelsysteem.
Bij het aanschaffen van een airco- of koelsysteem prevaleren in mijn optiek te vaak de kortetermijndoelstellingen: zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk een installatie bouwen en daar dan de eerste jaren niet meer naar omkijken. Terwijl een installatie die niet goed onderhouden wordt, minder rendement levert, gaandeweg meer (acute) kosten oplevert en uiteindelijk een aanzienlijk minder lange levensduur heeft.
Je doet er als ondernemer veel beter aan om de kosten over de hele levensduur van de installatie te bekijken. Dus niet alleen de prijs bij aanschaf begroten, maar ook onderhoud en vervanging van componenten alvast begroten en plannen, in een degelijk meerjarenonderhoudsplan. Niet wachten tot er een keer iets kapotgaat en dan in paniek kijken wat er te redden valt, maar met onderhoud en preventieve vervanging voorkómen dat er iets kapotgaat. Zo hou je ook in warme zomermaanden als ondernemer het hoofd (en je gasten, vleeswaren of ijsjes) heerlijk koel.”
Warme groet,
José Komin, mede-eigenaar van IJskoud