
Blauw versus Rood
Generaliserend kun je stellen dat koeltechnische bedrijven zowel ‘blauwe’ (introverte en taakgerichte) als ‘rode’ (extraverte en regelende) werknemers hebben. José Komin, mede-eigenaar van IJskoud, zoekt al jaren een formule om beide persoonlijkheidstypen probleemloos samen te laten werken. Onlangs heeft ze een onconventionele stap gezet.
“Minimaal twee keer per jaar houdt de klassieker ‘blauw tegen rood’ in het vissersdorp Spakenburg de gemoederen flink bezig. Je bent blauw (SV Spakenburg) of rood (V.V. IJsselmeervogels). Winst of verlies in de altijd zwaarbevochten derby bepaalt of je je de week erop wel of niet in het dorp kunt vertonen. Zo’n strijd als tussen die eeuwige tegenstanders aan het IJsselmeer is het bij ons in het bedrijf niet, maar om nu te zeggen dat blauw en rood het altijd zo goed kunnen vinden …
U begrijpt waarschijnlijk dat ik het heb over ‘blauwe’ en ‘rode’ medewerkers volgens het DISC-persoonlijkheidsprofiel. Veel van de medewerkers in ons bedrijf zijn blauw, oftewel taakgericht en introvert. Dat maakt ze tot geweldige monteurs en techneuten die voor iedere technische uitdaging uiteindelijk een oplossing vinden. De keerzijde van dit talent is dat communicatie niet hun sterkste kant is. Daar tegenover heb ik een aantal knalrode medewerkers in dienst. Zij praten makkelijk, regelen probleemloos met klanten wat er geregeld moet worden en laten zich op allerlei vlakken gelden in het bedrijf. Maar zaken als verslaglegging, overdracht naar technische collega’s en formele afhandeling zijn nou niet bepaald hun sterkste kanten … en daar wringt geregeld de schoen.
Beide persoonlijkheidstypen zijn cruciaal in ons bedrijf, maar na tien jaar aan het roer heb ik nog steeds de formule niet gevonden voor hoe ik deze twee probleemloos kan laten samenwerken. Ik sta erbij en kijk ernaar, en zie helaas nog te vaak hoe ze elkaar niet verstaan. Of dénken te verstaan, maar uiteindelijk toch beiden iets anders bedoelen.
Om dit probleem te kraken, hebben wij onlangs een onconventionele stap gezet. Ik heb iedereen in ons bedrijf gevraagd een gebruiksaanwijzing voor zichzelf te schrijven, en als dat niet lukt, om dat samen te doen. In een aantal stappen kan iedereen aangeven waar zijn of haar talenten liggen, aan welke punten wellicht nog moet worden gewerkt, hoe hij of zij het liefst communiceert, en benaderd en aangesproken wil worden. Vervolgens delen we al die gebruiksaanwijzingen met het hele team.
Nu is niet direct alles anders, maar er lijkt in ieder geval iets in gang gezet. In de ‘strijd’ tussen rood en blauw is wat mij betreft een doelpuntrijk gelijkspel de ultieme uitkomst. Een remise waarin beide ploegen, op sportieve wijze en met respect voor de tegenstander, hun beste spel laten zien.
De aftrap is geweest, het spel is begonnen. Ik hou u op de hoogte van de uitslag!”
Warme groet,
José Komin, mede-eigenaar van IJskoud
Gerelateerde artikelen: lees ook deze columns van José Komin
- Er is geen schaduw zonder licht
- De toekomst van ons vak? Die is niet meer wat ‘ie geweest is.
- Kansen én karmapunten
- De toekomst van ons vak? Die is niet meer wat ‘ie geweest is.
- Waarom leiden we niet alleen nog maar toppers op?
- Als ondernemer het hoofd koel houden?
- Bent u liever het probleem of de oplossing?
- Waar zitten toch die vrouwen?
Wat een interessante testcase. Ik ben benieuwd of de uitslag ook jouw gewenste gelijkspel wordt.
Zelf heb ik ook zo’n test mogen doen. Dit tijdens het formeren van een team welke werkprocessen moest aanpakken. Hierin wilde de KLM een zo’n groot mogelijk diversiteit van mensen( persoonlijkheden dan)
Zelf kwam er uit mijn Insightswiel het volgende uit.
Bewuste wielpositie: oranje/rood
44: Directieve Motivator (Accommoderend)
Minder bewuste wielpositie oranje/geel
5: Inspirerende Motivator (Gefocust)
Ik moet zeggen dat het doen van zo’n test erg leuk was, maar vooral ook leerzaam. Zowel voor de KLM als voor de deelnemers in kwestie.
Succes met het verloop van jullie mooie wedstrijd
Groet
Rob