
Eurovent: ‘Interactieve presentatie van marktdata’
(interview) Eurovent Market Intelligence (EMI) geeft jaarlijks een overzicht van de Europese HVAC&R-markt. Drie leden van het EMI-team geven uitleg over de manier waarop de data worden vrijgegeven.
Hoe worden alle gegevens die jullie verzamelen beschikbaar gesteld?
Anaïs Hamon (analist): “Vroeger waren de resultaten van de verzamelingen uitsluitend te raadplegen in de vorm van tabellen, die werden weergegeven op onze website of konden worden gedownload in Excel-formaat. Tegenwoordig hebben onze deelnemers ook toegang tot geografische kaarten, en tot dynamische en interactieve grafieken. Dat betekent dat ze niet alleen worden aangepast op basis van gekozen selecties zoals land of productsegment, maar dat mensen ook direct op een grafiek kunnen klikken om de kaart bij te werken. Maar ze kunnen andersom ook op de kaart klikken om juist de grafieken bij te werken. Hier kan een sales manager van een bedrijf bijvoorbeeld gebruik van maken om een vergadering wat meer dynamiek te geven, door met dit nieuwe hulpmiddel direct de ontwikkelingen in de markt of het marktaandeel van het bedrijf te laten zien.”
Zijn er ook nieuwe programma’s voor bepaalde productgroepen opgezet?
Yannick Cotrelle (Market Intelligence Manager): ”EMI heeft zijn expertise over de airconditioningmarkt versterkt door nieuwe statistische gegevensverzamelingen over de verkoop van VRV/VRF- en splitsystemen op te starten. Hier zijn nu meer dan twintig bedrijven in verenigd, de drie marktleiders zijn Daikin (Japan), Midea (China) en Samsung (Zuid-Korea). Middels dit nieuwe onderdeel kunnen we inmiddels inzicht in nieuwe trends rond VRV/VRF geven, bijvoorbeeld over de marktontwikkeling van grote vermogens boven de 50 kW en de toenemende populariteit van cassette-binnenunits.”
Hoe staat Eurovent Market Intelligence tegenover andere leveranciers van marktgegevens, zoals adviesbureaus?
Yannick Cotrelle: “Op een bepaalde manier vullen we elkaar aan. Anders dan de traditionele adviesbureaus mogen wij het marktaandeel van een bedrijf, of zijn commerciële strategie, niet bekendmaken. In feite zijn onze gegevens gebaseerd op de verkoopgegevens die direct door de fabrikanten zijn aangeleverd. Deze informatie is onderworpen aan strikte vertrouwelijkheid en vormt de bestaansreden van EMI. Tegelijkertijd zijn onze marktgegevens wel gedetailleerder dan die van adviesbureaus, omdat ze berusten op statistische tabellen waarin talloze data per land zijn gebundeld. Onze gegevens zijn ook veel representatiever voor de markt; er is geen enkele andere organisatie die hetzelfde dekkingspercentage haalt als wij.”
Anaïs Hamon: “Wij leveren ook driemaandelijkse marktdata over de productgroepen chillers, fancoils en rooftops, en merken dat er een groeiende belangstelling bij de fabrikanten is. Vijf jaar geleden weden ze slechts door 56 procent van onze deelnemers vertegenwoordigd bij de jaarlijkse gegevensverzamelingen, tegenwoordig ligt dat percentage boven de 74 procent. Dat is aanzienlijk, wetende dat ondertussen ook ons totale aantal deelnemers is gegroeid.”
Wat zijn jullie plannen voor 2020?
Inna Collet (analist): “Het is nog te vroeg om een uitspraak te doen over de nieuwe gegevensverzamelingen die in januari starten. Wel zeker is dat we nadruk blijven leggen op verbetering van de online hulpmiddelen. Zo komt er meer flexibiliteit in het opzoeken van gegevens, en willen we meer keuzemogelijkheden als het om de visuele weergave gaat. Verder proberen we onze representativiteit in de gebieden buiten de Europese Unie, zoals Rusland, Turkije en India, te versterken. Wij zijn overigens ook aanwezig op de Acrex-beurs in Delhi en Climate World in Moskou in maart 2020. En de volgende Eurovent-top vindt van 22 tot 25 september 2020 plaats in het Turkse Antalya.”
Flinke toename verkoop koeltorens in Europa
Europese markt luchtfilters toont lichte krimp
Kleine omzetstijging in Europese markt voor luchtgordijnen
Europese verkoop rooftop-units loopt fors achteruit
Euroventcijfers: meer omzet in markt voor datacenterkoeling
Markt voor warmtewisselaars groeit door
Europese markt voor fancoils stabiliseert
Europese verkoop VRV/VRF-systemen groeit gestaag
R410A en R134a domineren Europese markt watergekoelde koelsystemen
Lichte groei in Europese markt voor luchtbehandelingsunits