
Evolutie van VRF-systemen: dit zijn de nieuwste technische ontwikkelingen
VRF-systemen kunnen tegelijkertijd verwarmen, koelen, ventileren en regelen. “We kunnen er onbeperkt mee combineren om aan ieders wensen te voldoen”, zegt Dennis van der Blom van Stulz. Hij praat je bij over de nieuwste ontwikkelingen en de actuele stand van de techniek.
Tekst: Roel van Gils
De VRF-systemen van Mitsubishi Heavy Industries, waarvan Stulz distributeur is, zijn onder te verdelen in twee groepen: 3-pijps- en 2-pijpssystemen. “In tegenstelling tot met een 2-pijpssysteem is het met een 3-pijpssysteem mogelijk om simultaan te verwarmen en koelen”, legt Van der Blom uit. “Vervolgens bestaat de opbouw van het VRF-gamma uit toestellen in verschillende vermogensranges. Daarbij kunnen we gaan tot een capaciteitsbereik van 168 kW voor koelen en 189 kW voor verwarmen. Voor kleinere projecten zijn er de Lite-variant, geschikt voor projecten van 20 tot 28 kW, en de Micro-Serie (12 tot 15.5 kW) die vanaf dit jaar ook beschikbaar is als R32-unit.”
VTCC
Alle 2-pijps VRF-systemen van Mitsubishi Heavy Industries, van de Micro-Serie tot de XL, zijn voorzien van het gepatenteerde Variable Temperature en Capacity Control (VTCC). Van der Blom: “Deze techniek heeft een meerwaarde in projecten met een goed uitgebalanceerd klimaat, zoals een hotel met allemaal dezelfde binnenunits. Op het moment dat de binnenunits niet in vollast draaien, zal de VTCC-regeling ingrijpen en de compressor aftoeren.”
“Wordt slechts de helft van het vermogen gevraagd, dan wordt de compressor nog verder afgetoerd en wordt de zuigdruk verhoogd”, vervolgt Van der Blom. “Het VTCC stuurt niet op een setpoint van minus 1 maar op plus 0,1. Zodra het kantelpunt wordt bereikt en de units meer vermogen vragen, gaat de compressor vol gas. Dat leidt tot minder starts en stops van de installatie en tot een energiebesparing van 22% per jaar. Ook het comfortlevel ligt hoger, omdat de units minder koude de ruimte inblazen.”
CHCC
Het 3-pijps VRF-systeem beschikt over een andere regeling: CHCC, oftewel Continious Heating Capacity Control. “De verdeling van de binnenunits is ondergeschikt; CHCC is er juist op gericht om de installatie minder snel te laten invriezen”, legt Van der Blom uit. “De regeling zorgt ervoor dat de installatie zo lang mogelijk warmte zal leveren om zo min mogelijk te hoeven ontdooien. Bijkomend voordeel is ook hier een verbeterd energiegebruik.”
Aanwezigheidsdetectie
Alle gangbare binnenunits uit de VRF-range van Mitsubishi Heavy Industries zijn voortaan met aanwezigheidsdetectie uit te rusten. “Dat biedt efficiencywinst, bijvoorbeeld door automatisch het setpoint te kunnen aanpassen op de actuele bezetting”, weet Van der Blom. “Wordt er gedurende een uur geen bedrijvigheid gedetecteerd, dan switcht de installatie naar stand-by-modus. Na twaalf uur zal hij volledig uitschakelen. Betreedt iemand de ruimte terwijl de installatie in stand-by-modus staat – bijvoorbeeld na de lunchpauze of een vergadering – dan schakelt de installatie weer terug naar de laatst ingestelde stand.”
Alle gangbare binnenunits uit de VRF-range zijn voortaan met aanwezigheidsdetectie uit te rusten.
CompTrol ZLT
Met behulp van moderne meet- en regeltechniek kunnen hedendaagse VRF-systemen nog zuiniger, comfortabeler en veiliger worden gemaakt, bijvoorbeeld met hard- en software uit de CompTrol-serie. De nieuwe ZLT bedient tot 160 binnenunits, al dan niet op afstand. De werking van elke binnenunit wordt in ieder geval twee jaar teruggelogd. Dat maakt onderhoud stukken eenvoudiger en bovenal comfortabeler voor de gebouwgebruiker. De unit hoeft namelijk niet handmatig te worden gecheckt op vollast.
Al decennialang ontwikkelt en individualiseert Stulz klimaatoplossingen die wereldwijd worden ingezet. “De nieuwste ontwikkelingen van Mitsubishi Heavy Industries maken het leven telkens weer een beetje aangenamer en mooier. Sinds dit jaar heeft Mitsubishi de cassette-units van dezelfde wittint voorzien en kan bij het Eurorasterpaneel voor raster of honingraat worden gekozen. Zo zit vooruitgang soms in de kleine dingen”, besluit Van der Blom.
Benieuwd hoe Stulz omgaat met VRF-projecten? Het bedrijf legt het uit aan de hand van een aantal stappen.
Dit artikel is gesponsord door Stulz.