Bitzer: omzetgroei en nieuwe producten

De omzet van Bitzer kwam vorig jaar uit op 740 miljoen euro, wat 8,8 procent meer is dan in 2016. Vooral COu2082-producten deden het goed: het verkoopvolume hiervan groeide met 35 procent. Dat maakte hetu00a0bedrijf bekend op de Chillventa, waar het 20 nieuwe producten presenteert.
Delen:
De cijfers werden bekendgemaakt tijdens een persconferentie die vlak voor de opening van de eerste beursdag plaatsvond. Het bedrijf ziet dat commerciële CO₂-koeling over de hele wereld toeneemt, naast Europa ook in de VS en China, waar onlangs voor 7 mW aan installaties is geleverd. Ook de verkoop van ammoniakcompressoren voor industriële toepassingen groeit, hoewel de aantallen nog altijd kleiner zijn dan bij CO₂-systemen. Verder neemt de verkoop van schroefcompressoren voor warmtepompen toe en meldde het Duitse bedrijf een groei van 20 procent in het aantal verkochte scrollcompressoren. Druk op de arbeidsmarkt De strategie van Bitzer is om producten te maken voor laag-GWP koudemiddelen. Ten eerste zijn dat natuurlijke koudemiddelen, maar het bedrijf richt zich ook steeds meer op complexe oplossingen met andere brandbare koudemiddelen zoals HFO’s. Vanwege de druk om de CO₂-uitstoot te reduceren is ook het verlagen van energiegebruik een belangrijke doelstelling van het bedrijf. Daarnaast speelt het met slimme onderhoudstools in op de druk op de arbeidsmarkt. Het bedrijf voert momenteel bijvoorbeeld een pilot met predictive maintenance uit, en over twee jaar verwacht het hiermee de markt op te gaan. “We denken dat wij het beste weten hoe compressoren functioneren en hoe ze moeten worden toegepast”, zei Rainer Grosse-Kracht, Chief technical Officer van Bitzer, tijdens de persconferentie. “Daarom ondersteunen we zo veel mogelijk bij het installeren en opereren van compressoren en kunnen we ook voor goede communicatie zorgen.” Met dat laatste verwees hij bijvoorbeeld naar het feit dat Bitzer alle relevante informatie zichtbaar wil maken via een smartphone-app. Subcooling en ammoniak-compressorpacks Op de beursvloer presenteert Bitzer twintig nieuwe producten, zoals de Expander. Deze subcoolingunit verhoogt de koelcapaciteit van een CO₂-koelsysteem met 20 procent. Hij kan eenvoudig aan een bestaande unit worden toegevoegd. In warme klimaten kan het energiegebruik hierdoor met 17 procent worden verlaagd. De Expander maakt het volgens Bitzer mogelijk om CO₂ efficiënter toe te passen in warme klimaatgebieden. In Neurenberg presenteert het bedrijf ook grotere capaciteiten van de ammoniak-compressorpacks (ACP). Deze ‘packs’ bestaan uit compressoren, motoren, olieafscheiders  en – optioneel – een oliekoelingcircuit, controllers en frequentie-inverters. Voor de kleinere capaciteiten lanceert Bitzer de Ecolite-serie met zeven condensing units van 1,5 tot 5 kW voor lage temperaturen, en van 3,5 tot 16 kW voor middellage temperaturen. Ze zijn bedoeld voor onder meer koelruimtes en gekoelde vitrines in winkels, en kunnen worden gevuld worden met koudemiddelen zoals HFO-mengsels. Watergekoelde condensors Een andere nieuwe lijn van Bitzer bestaat uit watergekoelde condensors die ook geschikt zijn voor zeewater. De capaciteiten hiervan lopen tot 1 mW. Bovendien timmert het bedrijf aan de weg met digitalisering, zoals met de Best-software waarmee installateurs onder meer inzicht krijgen in prestaties, parameters kunnen aanpassen en software kunnen updaten. Tot slot presenteerde Bitzer op de Chillventa een nieuwe editie van zijn koudemiddelenrapport, met veel bijgewerkte en praktische informatie. > Leestip: Sinds kort bieden de App Store (iOS) en Google Play (Android) een app aan die de authenticiteit van Bitzer-producten kan verifiëren. > De Chillventa in Neurenberg duurt nog tot en met donderdag 18 oktober. In dit artikel staat een overzicht van de belangrijkste beurs- en congresactiviteiten.