
Grote verschillen in handhaving F-gassenverordening door EU-lidstaten
In opdracht van het Europees Fluorocarbons Technisch Comité (EFCTC) is de implementatie van de F-gassenverordening in 12 EU-lidstaten geanalyseerd. Tussen de landen blijken grote verschillen te bestaan.
Voor het onderzoek keek advocatenkantoor CMS naar de manier waarop de F-gassenverordening is geïmplementeerd in Oostenrijk, Bulgarije, Kroatië, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Italië, Nederland, Polen, Slowakije en het Verenigd Koninkrijk. De onderzoekers troffen daarbij grote verschillen aan. Waar in sommige landen hooguit wat details in strafrechtelijke of civiele voorschriften niet op orde zijn, is de inmiddels 5 jaar oude verordening in andere lidstaten nog steeds niet omgezet in nationale wetten.
Discrepanties tussen EU-lidstaten
“Onze studie heeft grote discrepanties aangetoond in de manier waarop lidstaten omgaan met de handhaving van de F-gassenverordening”, aldus Nick Campbell, voorzitter van het EFCTC. “Het is niet verstandig om deze discrepanties in detail te beschrijven. HFK-smokkelaars zouden immer misbruik van die kennis kunnen maken, door hun activiteiten te verplaatsen naar landen waar ze hun illegale praktijken ongestraft kunnen uitvoeren. Wel gaan we enkele lidstaten individueel benaderen met het verzoek hun handhavingsstrategie aan te scherpen, en om het gemeenschappelijke doel van de verordening nogmaals te benadrukken. Tegelijkertijd zullen we de resultaten van het onderzoek delen met de Europese Commissie, zodat zij een vollediger beeld hebben van de verschillen per lidstaat.”
‘Dringende noodzaak om illegale handel te stoppen’
De studie toont volgens het EFCTC ook aan dat nog maar weinig rechtszaken tegen HFK-smokkelaars zijn aangespannen, ondanks dat verschillende lidstaten al aanzienlijke hoeveelheden illegaal koudemiddel in beslag hebben genomen. Campbell: “We vertrouwen erop dat onze bevindingen de lidstaten aanmoedigen afschrikkende sancties in te voeren tegen de smokkel van HFK’s naar de Europese Unie. We denken er daarnaast over om een vervolgstudie te starten naar de handhaving van de F-gassenverordening in lidstaten die nog niet in de afgelopen analyse zijn meegenomen. Er is een dringende noodzaak om de illegale HFK-handel te stoppen, want hij staat de transitie naar alternatieven met een lager GWP in de weg. Bovendien leidt smokkel tot economische schade voor lidstaten die belastinginkomsten mislopen, en hebben regulier opererende bedrijven met oneerlijke concurrentie te maken.”
> Leestip: Het EFCTC wil geen details over het onderzoek naar buiten brengen ‘omdat HFK-smokkelaars daar misbruik van kunnen maken’. De afgelopen weken maakte de Europese Commissie echter bekend stappen te overwegen tegen Italië en Roemenië. Beide landen hebben volgens de Commissie nog altijd geen boetesysteem ingesteld voor bedrijven die de Europese F-gassenregels overtreden.