
Europese markt luchtgordijnen krimpt met 20 procent
De markt voor luchtgordijnen in de EMEA-zone (Europa, Midden-Oosten en Afrika) vertoonde in 2020 een daling van 9 procent; er werden in totaal ongeveer 332.000 units verkocht. Dit blijkt uit cijfers van Eurovent.
De daling is mede toe te schrijven aan Rusland en de overige GOS-landen, die samen twee derde uitmaken van de EMEA-markt en waar een daling van 6 procent werd opgetekend. Op de tweede plaats komt Oost-Europa, waar de verkoop met 10 procent is gedaald.
Sterkere krimp in Europa
De markt in Noord-Europa is sterker gekrompen, met een afname in verkoop van 20 procent. Als gevolg daarvan toont de Europese Unie een krimp van 14%; een grotere afname dan die in de EMEA-zone. Opgemerkt moet worden dat Turkije de grootste toename in 2020 heeft genoteerd (+8%), met in totaal ongeveer 10.000 verkochte units.

Europese markt voor luchtgordijnen: aandeel van technieken.
Elektrische warmeluchtgordijnen domineren markt
Het aantal luchtgordijnen dat in de EMEA-regio werd verkocht in de handel en detailhandel liep in 2020 terug met 10 procent. Toch blijven deze toepassingen goed voor de overgrote meerderheid van alle verkochte units (93%). De overige 7 procent werd in 2020 verkocht in de industrie en voor gebruik in koelopslag. Elektrische warmeluchtgordijnen worden nog steeds het meest verkocht; ze vertegenwoordigen bijna de helft van de markt in de Europese Unie.
Verkoopcijfers Eurovent
Dit artikel is onderdeel in een reeks over verkoopontwikkelingen in de HVAC&R-markt in de EMEA-landen (Europa, Midden-Oosten en Afrika). Het materiaal voor deze artikelen is aangeleverd door Eurovent Market Intelligence.