
Roberto Figueira (Kusters THO) wil “topmerk warmtepompen op de kaart zetten”
Kusters Technische Handelsonderneming is importeur van Gree, een grote speler in warmtepomptechniek die nog niet heel bekend is in Nederland. Roberto Figueira wil hier verandering in brengen.
Tekst: Martijn Louws
Kusters was jarenlang dealer van verschillende aircomerken, maar is nu al bijna 25 jaar importeur van airco’s en warmtepompen van Gree. “Daar zit wel een mooi verhaal achter”, lacht Figueira, sinds vorig jaar adjunct-directeur en beoogd troonopvolger van directeur Harry Kusters. “Meneer Kusters bestelde destijds een serie Gree-airco’s en verwijderde de merknaam ervan. Zijn medewerkers namen vervolgens de proef op de som en schroefden de airco’s helemaal uit elkaar. Hun conclusie was dat door een bestaande leverancier een geweldig nieuw product was gemaakt. Meneer Kusters wist meteen genoeg en stapte volledig over op Gree.”
Technische kennis
Figueira kent handelsonderneming Kusters al van jongs af aan. “Ik was vaak hier aan de overkant bij mijn opa op het bedrijf, we keken zo bij Kusters het terrein op. Ik vond het altijd al een mooi bedrijf, zo van buiten.” Nu mag hij het bedrijf sinds enige tijd ook van binnen zien. “En dat bevalt wel”, vertelt Figueira. “Zelf kom ik niet uit de wereld van de koeltechniek, ik heb zelfs geen technische achtergrond, maar door de nauwe samenwerking met meneer Kusters en de warme overdacht van kennis en ervaring ben ik ervan overtuigd dat Kusters nog decennialang een begrip blijft.”
‘Vijftigplus-organisatie’
In het bedrijf is meer dan voldoende kennis aanwezig, verzekert Figueira. “Wij zijn een vijftigplus-organisatie. Veel medewerkers werken hier al jaren, ze zijn gepokt en gemazeld in de koeltechniek, en inmiddels ook in de warmtepomptechniek.” In dat opzicht zit Kusters ook goed met Gree als belangrijkste merk, zegt hij. “Deze fabrikant loopt voorop als het gaat om de toepassing van nieuwe technieken, dat is al jaren zo.” Figueira doelt onder meer op de tweetraps-compressor met injectortechnologie die Gree heeft ontwikkeld. Twee draaiende schijven in twee compressorkamers zorgen voor de noodzakelijke drukverhoging van het koudemiddel. Het koudemiddel wordt in de eerste compressorkamer geïnjecteerd en samengeperst, en aansluitend wordt het koudemiddel in de tweede kamer nogmaals samengeperst. Dit zorgt ervoor dat een watertemperatuur van 60 ºC kan worden bereikt. Daarnaast draait de warmtepomp ook nog bij buitentemperaturen van -20 ºC.
100 procent nacontrole
“Gree is een van de grootste producenten van airco’s en warmtepompen wereldwijd. Een op de drie airco’s is – onder verschillende merknamen- afkomstig uit de Gree-fabriek”, vertelt Figueira. Van de eigen producten waarop het merk Gree staat, wordt ieder model dat de fabriek verlaat onderworpen aan een 100 procent nacontrole. Het is daardoor echt een kwaliteitsproduct.” Dat de opmerkingen over de kwaliteit geen wassen neus zijn, onderbouwt Figueira met een anekdote. “Wij waren als Kusters de eerste importeur van Gree in Europa, reden om flink wat onderdelen op voorraad te houden. Maar dat bleek helemaal niet nodig. We hebben nog wel wat compressors van hele oude modellen liggen. Gewoonweg omdat die nooit kapot gingen en we ze dus niet hoefden uit te leveren.”
Grote onbekende
Ondanks de kwaliteit en ondanks de enorme wereldwijde productieaantallen zijn nog lang niet alle installateurs en eindklanten op de hoogte van het merk, weet Figueira. “Met name voor eindklanten is Gree een grote onbekende. En onbekend maakt vaak onbemind. In dit geval is dat onterecht.” Het is reden voor Kusters om binnenkort als exclusief partner in Nederland, en ook opererend onder de naam Gree Nederland, een grootschalige campagne op te starten. “Online, in vakbladen, niemand kan straks meer om Gree heen”, aldus Figueira. Het opbouwen van een merk is hem op het lijf geschreven. Ook vanuit eerdere banen en functies heeft hij dit met succes gedaan. “Dat vind ik ook leuk om te doen, zeker omdat het een merk met ontzettend veel potentie is.”
“Online, in vakbladen, niemand kan straks meer om Gree heen”
Design
Figueira ziet dat de aandacht voor airco’s en warmtepompen toeneemt. “Waar men vroeger al snel vond dat een airco een luxe product is, is een koelsysteem nu voor steeds meer mensen bereikbaar. Bovendien zijn de units er qua design enorm op vooruit gegaan. Wie wil dit nu niet in huis hebben hangen?”, wijst de adjunct-directeur naar het nieuwste Gree-model in de showroom in Venlo. Datzelfde geldt volgens hem voor de warmtepomp. Figueira: “Hoewel wij al heel lang geleden zijn begonnen met het importeren van warmtepompen, hebben we er pas recentelijk echt de focus op gelegd. En met succes. De aandacht voor de energietransitie die Nederland moet maken en waarbij we op termijn allemaal van fossiele brandstoffen af moeten, helpt daar natuurlijk ook bij.”
Koudemiddel R32
Bij de toepassingen wordt ook nadrukkelijk gekeken naar ontwikkelingen op het gebied van koudemiddelen. De geleidelijke afbouw van het op de markt brengen van HFK’s heeft immers gevolgen voor de markt van klimaatsystemen, aldus Figueira. “Door het quotumsysteem zijn sommige synthetische koudemiddelen straks niet meer onbeperkt leverbaar, iets dat de prijs ervan nu al opdrijft. Ook wij als Gree Nederland kijken daarom naar systemen die werken op alternatieve koudemiddelen.” Daarbij loopt het bedrijf voorop, verzekert Figueira. “De systemen met R32 zitten al een tijdje bij Gree in het portfolio, terwijl anderen er net mee zijn begonnen of dit middel nog moeten introduceren.”
Ondersteuning
Ondanks dat Kusters pas vrij recent de aandacht heeft gevestigd op warmtepompen, is de ondersteuning van de productlijn breed. “Gewoon, zoals dat bij ons past. Wij zijn er als handelsonderneming om de installateurs te ontzorgen, in alles. In de levering van de juiste materialen en middelen, met technische ondersteuning, met opleidingen en met documentatie. Zo geven we dikwijls cursussen in eigen huis, waarbij onze technisch adviseurs complete systemen uit elkaar schroeven en de werking ervan tot in detail uitleggen.” Het is iets waar Kusters om bekendstaat, erkent Figueira. “Wij gaan voor langdurige relaties met onze klanten. Dat betekent allereerst dat we een kwalitatief hoogwaardig aanbod presenteren. Daarnaast leveren we snel en op tijd, zorgen we voor optimale service en voor de juiste technische ondersteuning. Voor wie er nog aan mocht twijfelen: wij doen echt veel meer dan alleen dozen schuiven.”